ماموپلاستی

جراحی کوچک کردن سینه ، که در علم پزشکی ماموپلاستی نامیده می شود در دسته جراحی های زیبایی قرار می گیرد و باعث کاهش سایز سینه بانوان می شود.

مراحل انجام ماموپلاستي

این جراحی ، بر روی بافت های مجاور سینه بیماران انجام می شود ، به این صورت که جراح بعد از بیهوش شدن بیمار ( ماموپلاستی ، تنها تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. ) و ایجاد برش های مورد نیاز اقدام به برداشتن چربی و پوست های اضافی سینه می کند و به این ترتیب ، سبب کاهش سایز سینه می شود ، برش های مورد نیاز در جراحی ماموپلاستی ، را می توان در یکی از نواحی ذیل ایجاد کرد :

1. ایجاد برش دایره ای دور سینه
  2. ایجاد برش به شکل سوراخ کلید ( عمود به پایین ) در دور سینه
  3. ایجاد برش به شکل T برعکس

ممکن است در حین انجام جراحی ماموپلاستی ، جراح اقدام به برداشتن پوست اضافی دور نوک سینه کند ؛ در این صورت ، پس از انجام تغییرات مورد نیاز و شکل دادن سینه ، احتمالا مکان قرار گیری نوک سینه تغییر می کند.

در اکثر مواقع بخیه های موجود در این جراحی ، در بین چین های طبیعی سینه پنهان می شوند ؛ اما در صورت ، نمایان شدن نیز به مرور زمان کم رنگ شده و از بین می روند.

در جراحی ماموپلاستی ، نیاز به بستری شدن بیماران در بیمارستان نمی باشد و معمولا ، آن ها بعد از گذشت ساعاتی از عمل ماموپلاستی ترخیص می شوند.

نتیجه ماموپلاستی

نتیجه جراحی ماموپلاستی ، بلافاصله بعد از اتمام آن قابل رویت می باشد ، اما نتیجه نهایی آن بعد از رفع تورم ها نمایان می شود.

در صورت سبک زندگی صحیح و رعایت مراقبت های مورد نیاز بعد از ماموپلاستی ، نتیجه این جراحی ماندگار می باشد.

دوره نقاهت عمل ماموپلاستي

در اکثر مواقع ، بیماران پس از گذشت 1 الی 2 هفته از این  جراحی ، می توانند فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرند ؛ اما آن ها باید تا مدتی از انجام فعالیت های سنگین اجتناب کنند ؛ بنابراین ، دوره نقاهت جراحی ماموپلاستی ، طولانی نمی باشد.

مراقبت های بعد از ماموپلاستي

• بانوانی که جراحی ماموپلاستي انجام داده اند ، باید تا مدتی بعد از آن از مصرف داروهای رقیق کننده خون ؛ هم چون آسپرین ، بروفن ، ژلوفن و غیره خودداری کنند ؛ زیرا ، مصرف این موارد احتمال شروع خونریزی در بیماران را افزایش می دهد.
  • مصرف الکل و سیگار بعد از عمل ماموپلاستي ، باعث افزایش دوره نقاهت می شود ؛ بنابراین ، بهتر است بیماران تا مدتی از مصرف این موارد خودداری کنند.
  • معمولا جراح برای بیماران بعد از عمل ماموپلاستي ، استفاده از سوتین طبی را تجویز می کند ؛ بیماران باید دقت کنند که استفاده از این سوتین تاثیر به سزایی در بهبودی آن ها دارد ؛ بنابراین ، آن ها نباید در این رابطه سهل انگاری کنند.
  • بیماران باید توجه کنند که زخم های ناشی از این عمل ، باید خشک نگه داشته شود.
  • جراح سینه ، برای بیماران در دوران نقاهت ماموپلاستی ، دارو تجویز کرده و تاکید بر مصرف منظم و به موقع آن ها می کند ؛ بنابراین ، بیمارانی که در دوران نقاهت عمل جراحی ماموپلاستی ، به سر می برند ؛ باید در این باره بسیار دقت نمایند.

نکات بعد از ماموپلاستي

• بانوانی که تحت عمل جراحی ماموپلاستی ، قرار گرفته و احساس درد دارند ، می توانند اقدام به مصرف مسکن نمایند ؛ تنها باید توجه نمایند که پیش از مصرف مسکن ، پزشک معالج خود را در جریان قرار دهند.
  • بانوان باید توجه نمایند که در دوران نقاهت ماموپلاستی ، از استراحت مطلق پرهیز نمایند ؛ چرا که در این صورت ، احتمال بروز لخته شدن خون در اندام های تحتانی ، افزایش می یابد ؛ لازم به ذکر است ، آن ها همچنان باید از انجام فعالیت های سنگین خودداری نمایند.
  • به منظور کاهش تورم و کبودی ناشی از عمل جراحی ماموپلاستی ، به افراد توصیه می گردد ؛ نمک و ادویه را از رژیم غذایی خود حذف کرده یا تا حد قابل توجهی مصرف آن ها را کاهش دهند.
  • قرار دادن آب آناناس و آب کرفس در رژیم غذایی بیماران در دوران نقاهت عمل جراحی ماموپلاستی ، تاثیر به سزایی در کاهش تورم و کبودی ناشی از آن دارد.
  • بانوان پس از اتمام دوران نقاهت عمل جراحی ماموپلاستی ، می توانند به انجام امور روزانه خود پرداخته و به سرکار بازگردند ؛ اما آن ها همچنان باید از انجام فعالیت های سنگین اجتناب نمایند.
  • جراح سینه ، به بیماران توصیه می کند ، در دوران نقاهت ماموپلاستی ؛ میوه ، سبزیجات و ماهی را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

نحوه خوابیدن بعد از ماموپلاستی

بانوانی که تحت عمل جراحی ماموپلاستی قرار گرفته اند ، در دوران نقاهت آن ؛ به منظور جلوگیری از وارد شدن فشار به سینه ها ، باید به طور طاق باز خوابیده و از خوابیدن بر روی شکم و پهلو خودداری نمایند.

آیا عمل ماموپلاستی درد دارد ؟

بسیاری از بانوان نگران درد ناشی از جراحی کوچک کردن سینه ، می باشند ؛ در این رابطه ، باید بگوییم که جراحی ماموپلاستی ، دردناک نیست ؛ در حین عمل ماموپلاستی ، که بیماران بیهوش هستند و دردی را احساس نمی کنند ؛ بعد از به هوش آمدن و از بین رفتن اثر داروی بیهوشی نیز احساس درد بسیار عادی می باشد که با مصرف مسکن ، برطرف می شود ؛ لازم به ذکر است ، در صورتی که بیماران قصد مصرف مسکن را داشتند ؛ ابتدا باید نظر پزشک معالج خود را در این باره جویا شوند.

کاندیدای مناسب ماموپلاستی

• بانوانی که از نظر جسمی و روحی در سلامت کامل قرار دارند.
  • بانوانی که قصد بارداری در آینده را ندارند.
  • بانوانی که سینه های بزرگشان آن ها را از انجام فعالیت های ورزشی منع کرده است.
  • افرادی که به علت داشتن سینه های بزرگ اعتماد به نفس خود را از دست داده اند.
  • بانوانی که سینه آن ها نامتقارن می باشد.

عوارض ماموپلاستی

بروز عوارضی هم چون تورم ، کبودی ، قرمزی ، درد خفیف و غیره بعد از این جراحی عادی می باشد و با مرور زمان و انجام مراقبت های مورد نیاز برطرف می شود ، بنابراین بروز موارد فوق بعد از ماموپلاستي جای نگرانی ندارد.

در برخی از مواقع بیمارانی که جراحی کوچک کردن سینه را انجام داده اند ؛ دچار عواضی هم چون عفونت ، درد شدید ، خروج ترشح از نواحی برش ، نامتفارنی سینه ها ، خونریزی ، بی حسی سینه و غیره می شوند ؛ این موارد در صورتی در بیماران رخ می دهد که جراح ، انتخابی آن ها ماهر نبوده و به اندازه کافی در این زمینه تجربه نداشته باشد ، بنابراین ؛ جراح تاثیر به سزایی در نتیجه جراحی ماموپلاستي ، دارد به همین علت توصیه می شود ، بیماران در انتخاب جراح بسیار دقت کنند.

مدت زمان انجام جراحی ماموپلاستی

مدت زمان انجام عمل کوچک کردن سینه ، از فردی به فرد دیگر متغیر می باشد ؛ از این رو ما قادر به بیان مدت زمان مشخصی برای آن نیستیم ؛ اما در حالت کلی این عمل حدودا به 2 الی 3 ساعت زمان نیاز دارد.

هزینه ماموپلاستی

قیمت نهایی عمل ماموپلاستي ، تحت تاثیر پارامترهای متفاوتی تغییر می کند ؛ از این رو ، ما نمی توانیم قیمت مشخصی برای آن بیان کنیم ، برای اطلاع از هزینه نهایی آن شما ابتدا باید توسط جراح معاینه شوید.